Wednesday, March 16, 2016

Mediepåvirkning


Denne reklamen spiller på det "perfekte utseende" som mediene har innført blant ungdommer og folket idag. 


Denne reklamen spiller på det at fordi man spiser hva man vil og ikke har den kroppen som er det "medier" mener er, så er du stygg, usunn, og ikke like aktive som dem som har. Jeg har tolket reklamen på måten at pandaen spiser hva den vil, men er like aktive og klare alt som andre klare. Pandaen står i spagaten og likevel spiser og koser seg.

  Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus?

Mediene bidrar til mer kroppsfokus med at de fleste idag fokusere på det som menes som det "perfekte utseende". F.eks i sosiale medier, ser vi overalt bilder av modeller som har stramt mage osv. Det er mye trenings profiler av folk som trener og en del bilder som de mener skal være til "inspirasjon" til andre. Det blir også mye fokus når vi ser på utallige reklamer, tv, avis, (overalt) av kroppsfokus. De fleste modeller idag f.eks (Victoria secret) har det som kalles "den perfekte kroppen). Det er veldig lite av modeller som kanskje har mer kurver, eller mer "fett" på visse plasser rundt kroppen. Dermed ser de fleste ungdommer idag det som det "perfekte utseende". 

Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?

Medienes kroppsidealer er ikke alltid virkelighetsnære, dermed sammenlikner du deg med uoppnåelige idealer, kan det være tungt å være seg selv. Vi blir usikker på oss selv 
Mediene viser oss hva som er viktig og uviktig, moderne og umoderne, rett og galt, morsomt og kjedelig. Mediene bidrar med stor påvirkning på folket idag. Dermed blir vi lett trykket til sånt. 

Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning:

Teorien om de allmektige mediene: Dette er en teori om at folkemassene er påvirkerlige, og at det kan lett føre til lite kritiske synspunkter hos forskjellige mennesker. Det er spesielt på 1900-tallet og til midten av århundret denne teorien kom frem.
Teorien om de avmektige mediene: Denne teorien påpeker seg mot dominerende fra ca. 1940-tallet til rundt på 1960-1970- tallet. Det ble forskert at personlig kommunikasjon var mye viktigere enn massemedia når det gjaldt holdninger. Forskere mente at mediepåvirkning skjedde via en viss gruppe personer. 
Teorien om de mektige mediene:  Denne teorien er gjeldende fra 1970-tallet. Forskerne gikk tilbake til hypotesen om at mediene har stor innflytelse på mottakerne og synet om at mediene er mektige verktøy for budskap og holdninger. 






No comments:

Post a Comment